Posts

Showing posts from May, 2014

Kalau Tak Suka Pulangkan

KALAU TAK SUKA, PULANGKAN ** Minta tolong baca sampai abes, jgn malas !!** Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah. Pintu pagar automatiknya terbuka. Perlahan kereta dihalakan ke dalam garaj. “Horey! Papa balik!” Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi keretanya.
“Tepi! Bahaya tau tak?” Jeritnya.
Anak-anak termanggu. Cahaya kegembiraan di wajah mereka pudar.
“Aimin bawa adik ke belakang.” Arahnya pada anak yang sulong. Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak. Isterinya turut terdiam bila mendengar anak-anak mengadu tentang papa mereka. “Papa penat. Aimin bawa adik mandi dulu. Mama siapkan minum petang. Lepas minum papa mesti nak main bola dengan kita,” pujuk Laila.
Dia yang mendengar di ruang tamu hanya mendengus. Seketika kemudian terdengar hilai tawa anak-anaknya di bilik mandi. Dia bangun. “Hah! Main air. Bil bulan ini papa kena bayar dekat seratus. Cepat! Tutup paip tu! Buka shower!” Sergahnya. Suara yang bergema mematikan tawa anak-anaknya. “Asal saya balik r…

Liebster Award from TwiNkLinG StaR

Assalamualaikum bloggers Harini saya nak jawab soalan yang ditag ke saya hehe Sebenarnya binggung juga ni tapi bagi faham sampai faham..faham ke tidak???hihi Kalau tak faham boleh pergi blog  Cik Wanie Comel kita ni
Soalan-soalan yang ditujukan kepada saya pula adalah seperti berikut :


1)Pandangan first anda tentang blog saya bila awak masuk sini/ maybe pandangan awk tentang saya? U ARE SO CUTE !!
2)Berapa umur awak? 27 TAHUN muda lagi kan kan hihi
3)Cadangkan kpd sy blog mana yg patot sy kunjungi?:) DIARI DANDELION (suka baca hasil tulisannya)
4)Adakah awak cepat merajuk? SIKITLAH :P (paling banyak kuat marah ;p)
5)Moment yang xpernah awak lupakan sepanjang hidup setakat hari ini? BERKAHWIN tak sangka aku kahwin jugak hahaa
6)Lagu favourite awak? KEHILANGAN
7)Warna kegemaran? PUTIH
8)Aktiviti hujung minggu? KEMAS RUMAH
9)Tema raya tahun ini? HIJAU
10) Apa awak buat bila awak suka pd seseorg tetapi orang tu xtahu? TERUS TERANG DENGAN ORANG TU (muka tak tau malu ni hahahaha)
11)Tempat/Negara yan…

Mini GA Cash RM50 by Emas Putih #part3

Image
As-Salam
[ Tekan banner di atas kalau nak join ]
Mini GA Cash Rm50 by Emas Putih #part3 ini dianjurkan oleh Emas Putih

Hudud

FAHAMI HUDUD Wajib menuntut ilmu.
Undang undang jenayah dalam Islam ada 4 jenis :
a. Qisas b. Hudud c. Diyat d. Ta'zir
Qisas melibatkan 3 kes, iaitu :
a. Bunuh dengan sengaja b. Melukakan dengan sengaja c. Mencederakan sehingga hilang anggota (mencacatkan) dengan sengaja
Hudud pula melibatkan 6 kes :
a. Murtad b. Merompak c. Minum arak d. Berzina e. Mencuri f. Tuduh zina (qazaf)
Diyat (pampasan) pula melibatkan 2 kes :
a. Bunuh dengan tak sengaja atau seolah olah sengaja b. Cederakan atau cacatkan dengan tak sengaja atau seolah olah sengaja.
Ta'zir pula ialah hukuman hukuman lain bagi kes kes lain yang ditetapkan oleh pemerintah dalam bentuk mendidik. Contohnya saman, ia tidak sesuai dijatuhkan kepada orang yang kaya kerana ia tidak mendidik orang kaya tersebut untuk mengubah sikapnya yang sengaja melanggar lampu isyarat misalannya. Secara mudahnya, hukuman yang digariskan hanyalah bagi 9 kes sahaja, iaitu mencuri, berzina, minum arak, tuduh zina, merompak, murtad, membunuh, mencacatkan dan melukak…

MINI GIVEAWAY KCOLLY BY SYIERA FIRDAUS

Image
Assalamualaikum
Tekan banner untuk join

PEMBAHAGIAN HADIAHTOP REFERRAL Kcolly x 1 pemenangRANDOM Perla Coffee x 1 pemenangTAMAT BILA-BILA MASA Good luck!


Al-Fatihah

Image
Bacalah.....

Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jiin dan manusia. Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata : "Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut". Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu : "Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh".

Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu : "Demi Allah, wahai orang yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh" . Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat serta mengafani kepalany…