Kenapa Tension ???

Assalamualikum bloggers
Okay!! harini saya sangat tension!
Tension!
Tension!
Tension!
Argghhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tolong...Tolong.... hurmmmm

CAKKKK!!!!
hehehe.....sebenarnya harini nak tulis pasal 

KENAPA ORANG STRESS ATAU TENSION??

Ada 3 keadaan atau situasi setiap hari berlaku dalam hidup kita :

Perkara yang kita boleh kawal
Perkara yang boleh kita pengaruhi untuk diubah
Perkara yang diluar kawalan kita

KENAPA ORANG STRESS ??

Sebab bila mereka cuba mahu merubah sesuatu atau situasi yang bukan didalam lingkungan kuasa mereka atau yang boleh dikawal oleh mereka. 
Contoh, mereka tension dengan masalah ekonomi dunia, atau mereka stress dengan masalah ais yang semakin cair di Kutub Utara sedangkan semua itu bukan sesuatu yang mereka boleh kawal, tapi apa yang mereka boleh kawal atau pengaruhi ?
Mereka boleh perbaiki ekonomi diri mereka dengan berniaga atau mereka boleh menanam lebih banyak pokok dirumah, atau memperbaiki diri dengan belajar kitab tauhid jika risau tentang masalah akidah dan tauhiq yang semakin banyak sekarang ni atau lagi :) mendalami ilmu agama daripada guru yang betul.

FOKUS apa yang kita boleh ubah atau kawal atau perbaiki diri kita dan kurangkan tension memikirkan perkara yang bukan dijangkauan kita dan anda akan hidup lebih fokus dan maksima :)

Pasni kalau stress cepat-cepat istigfar.....
kadang-kala kita memang susah nak kawal diri sendiri....
Tapi cubala..sebab itu diri kita kan bukan diri orang lain

Sharing is Caring

Comments

  1. stress cpt2 istighfar <--- nice tips. law iqa nak hilang stress tgok binatang/alam ciptaan Allah. rasa tenang sket bila juz tgok dan menghayatinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe lain orang lain caranya kan iqa :) kadang saya pun bila dah stress sangat mesti nak p pantai :) bila tengok pantai tenang balik hati ni setenang mendengar desiran air di pasir pantai :)

      Delete
  2. Tak perlu stress...rilex tenangkan fikiran..be happy!

    ReplyDelete
  3. one of my research, buat stress detection system. hehe..if berjaya boleh lah identify stress level kwn2 blogger.hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

CAFE ALIF SATAR DISABAH

Cara Ambil Duit Tabung Haji Melalui Akaun Maybank

IMPIAN PERCUTIAN DI HARD ROCK HOTEL PENANG