Thursday, August 1, 2013

Nilai Seorang Isteri


Berikut adalah perkongsian kawan penulis di Facebook. Apabila membaca ini, kita akan dapat faham apakah nilai sebenar seorang isteri.~
Seorang penceramah mengadakan permainan kecil kepada tetamu di dewan yang sudah berkeluarga dan meminta 1 orang datang kedepan.
PENCERAMAH : ” Tulis 10 nama yang paling rapat dengan anda”
Lalu lelaki tersebut menuliskan 10 nama, disana ada nama jiran, orangtua, teman kerja, sahabat, anak dan
juga isteri nya serta seterusnya.

PENCERAMAH : Sekarang silakan pilih diantaranya yang sekiranya anda ingin hidup terus bersamanya.
Lelaki itu menghapus 3 nama yang ditulisnya tadi.

PENCERAMAH : Hapus 2 nama lagi,sehingga tinggal lah 5 nama lagi yang ada di papan tersebut.
PENCERAMAH : “Hapus 2 nama lagi”,
maka tinggal 3 nama, iaitu nama orang tua, anak dan isteri nya.
Suasana dewan menjadi hening, mereka berfikir semua sudah selesai dan tak ada lagi yang harus dipilih.

Tiba-tiba PENCERAMAH berkata : “silakan padam 1 nama lagi!”,
Lelaki itu perlahan mulai mengambil keputusan yang sulit dan menghapus nama orang tuanya secara perlahan.

PENCERAMAH : Silakan pilih 1 nama lagi!.
Lelaki menjadi bingung. Kemudian mengangkat kapur dan lambat laun mulai menghapus nama anaknya dan lelaki itu pun menangis.

Setelah suasana tenang, PENCERAMAH bertanya kepada lelaki itu. :” kenapa kau tidak memilih orang tuamu yang telah melahirkan dan membesarkanmu, tidak juga memilih anak yang darah daging anda sendiri, sedangkan isteri itu dapat kau cari lagi.”
Semua orang di dalam dewan tersebut terpaku menunggu jawapan dari lelaki tersebut.
Lalu lelaki menjawab:
” Seiring waktu berlalu, orang tua saya akan pergi dan meninggalkan saya, sedangkan anak jika sudah dewasa akan berkahwin , setelah itu juga pasti akan meninggalkan saya. Sedangkan yang benar-benar boleh menemani saya dalam hidup ini hanyalah ISTERI saya. Orang tua dan anak bukan saya yang memilih, tapi Tuhan yang menganugerahkannya. Sedangkan ISTERI, sayalah yang memilih dari sekian banyak wanita yang ada di dunia ini.”

Kalau anda semua apa jawapan anda ???
jawab-jawab jangan tak jawab
Share:

5 comments:

  1. Kalau lah semua suami macam ni :')

    ReplyDelete
  2. so sweet!!

    nak share nak share! haha

    (tp blog ku tak boleh dibuka)

    ReplyDelete
  3. SIS IEJA : KAN KAN BETUL TU KALAU LA SEMUA SEMUA MACAM NI ALANGKAH BERTUAHNYA KITA SEBAGAI ISTERI HEHE TP INSYA ALLAH PASTI ADA SUAMI YG MCM NI :)

    IEYZA : HAHAHA APASAL TAK BLEH BUKA?

    ReplyDelete
  4. entahla dah bengong... tp aku dh try kat mozilla, dah boleh dah =)
    kat chrome tak lepas. tatau masalah apa

    ReplyDelete