Qiamullail

 
Hari ni baru saya balik rumah. semalaman tidur di surau tempat kerja sebab ada Qiamullail. apa itu Qiamullail?
Qiamullail adalah satu cara mendekatkan diri kepada Allah yang sangat dituntut oleh agama. Qiamullail adalah bangun
sepertiga malam untuk melakukan ibadat tertentu seperti solat, doa, zikir dan sebagainya.
Qiamullail adalah sumber kekuatan rohani bagi orang mukmin.
First time saya ikut Qiamullai ni. best rupanya walaupun saya tdk dapat ikut solat berjemaah tp saya dapat rasa ke akraban kita sebagai seorang muslim terhadap saudara muslim kita yang lain. walaupun semuanya saya x kenal (kecuali kawan saya tim). bila tengok diorang bangun jam 3 pagi buat ibadah, rasa tenang ja hati saya. Rata-rata semua orang-orang yang telah berumur. sampai waktu salam tu ustazah tanya saya "awk mesti ikut mak awk kan" saya senyum ja hehe mak saya di Sabah ustazah uuuwwwaaaa...
Rindu saya sama masjid negeri di Sabah. dulu saya rajin pergi masjid tu. tiap kali ada masalah saya mesti pegi sana, solat tenangkan diri dan jumpa kawan-kawan di sana. sampai semua ustaz, ustazah dan staff-staff di sana rapat dengan saya. Semuanya di sana lah hehe.... (banyaknya sana saya)

Okey!
kalau dilihat sewaktu zaman rasulullah SAW dn para sahabat telah diwajibkn selama setahun solat malam..pentingnya qiamulail dalam proses membina aqidah yg mantap. Moga kehadiran Ramadhan kali ini dpt kita penuhi dgn ibadat pdNYa dan marilah sama2 kita melatih dn memnbina diri utk melazimkn diri dgn amalan qiamulail ni. Pahala ibadat di bulan Ramdhan digandakn sebyk 70kali ganda. Sama2lah kita merancang amaln ibadat kita sebaiknya dan merebut pahala dan rahmat yg melimpah di bulan Ramadhan ini..insyaALLAH.

“Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui bahwasanya kamu berdiri (sembahyang) kurang dari dua pertiga malam, atau seperdua malam atau sepertiganya dan (demikian pula) segolongan dari orang-orang yang bersama kamu. dan Allah menetapkan ukuran malam dan siang. Allah mengetahui bahwa kamu sekali-kali tidak dapat menentukan batas-batas waktu-waktu itu, Maka dia memberi keringanan kepadamu, Karena itu Bacalah apa yang mudah (bagimu) dari Al Quran. dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang-orang yang sakit dan orang-orang yang berjalan di muka bumi mencari sebagian karunia Allah; dan orang-orang yang lain lagi berperang di jalan Allah, Maka Bacalah apa yang mudah (bagimu) dari Al Quran dan Dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat dan berikanlah pinjaman kepada Allah pinjaman yang baik. dan kebaikan apa saja yang kamu perbuat untuk dirimu niscaya kamu memperoleh (balasan)nya di sisi Allah sebagai balasan yang paling baik dan yang paling besar pahalanya. dan mohonlah ampunan kepada Allah; Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
Selain itu, qiamullail, bukan sahaja membina fizikal yang kuat malah turut membentuk jiwa dan rohani yang teguh.

Comments

Popular posts from this blog

CAFE ALIF SATAR DISABAH

Cara Ambil Duit Tabung Haji Melalui Akaun Maybank

IMPIAN PERCUTIAN DI HARD ROCK HOTEL PENANG